Stredná odborná škola v Handlovej sa po prvýkrát zapojila do projektu na podporu zavádzania participatívnych rozpočtov na stredných školách a získala od Trenčianskeho samosprávneho kraja finančné prostriedky na jeho zrealizovanie.
Cieľom participatívneho rozpočtu bolo podporiť aktívne myslenie mladých ľudí – žiakov našej školy za účelom zatraktívnenia prostredia, v ktorom trávia podstatnú časť dňa a využitia príležitosti zmeniť našu školu k lepšiemu. Ponúkli sme našim žiakom stať sa projektovými manažérmi, navrhnúť si projekty, spracovať ich, podieľať sa na diskusií, vstupovať do rozhodovania a hodnotenia. Otvoril sa im priestor presadiť si svoj nápad, dokázať zmyselnosť zámeru a jeho využiteľnosť.
Projekt pozostával z prípravnej a praktickej časti.
V prípravnej fáze prebehlo školenie školských koordinátorov, hranie modelovej spoločenskej hry NIE JE MESTO AKO MESTO a plánovanie procesu participatívneho rozpočtu na škole. Hrou naplnili súčasne vzdelávací ako aj komunikačný cieľ. V práci v skupinkách vytvorili kvalitný dialóg a ponúkli množstvo možností pri riešení problému, ktorý sa vyskytol v tejto simulačnej hre.
Praktická fáza pozostávala z NAVRHOVANIA - ZBERU NÁPADOV - PRÍPRAVY PROJEKTOV – WORKSHOPU NÁPADOV, do ktorého sa dostalo 5 najlepších projektových zámerov (Propagačné tričká a záložky pre žiakov školského parlamentu a žiakov SOŠ, Hra do priestoru šach, Oddychová zóna, Zážitkové vzdelávanie, Klubovňa-študovňa).
Z uvedených nápadov boli vybraté dva najlepšie a to:
Hra do priestoru šach, kde rozhodol aj vzdelávací cieľ, využitie voľných chvíľ, vybavenie šachového krúžku na škole. ktorým podporujeme šikovnosť, vzdelanostný rast a logické myslenie mladých ľudí práve najobľúbenejšou hrou na svete.
Propagačné tričká a záložky – propagačný materiál tričká s logom školy, ktoré budú využité pri rôznych aktivitách zástupcov školského parlamentu, súťažiach a reprezentácii školy.
Projekt participatívneho rozpočtu poskytol žiakom šancu vyjadriť svoj názor na problematiku fungovania školy, naučil ich tímovo spolupracovať, korektne prezentovať svoj názor, aktívne počúvať druhých a zaujímať sa o verejné veci. Na druhej strane sa vedenie školy dozvedelo, kde sú slabé miesta v chode školy.
Ďakujeme študentom za tvorivý prístup a veríme, že sa zapoja aj v roku 2024 a svojimi nápadmi prispejú k pozitívnej klíme na Strednej odbornej škole v Handlovej.
Koordinátor školského parlamentu.