TEXT č. 1

Križiak obyčajný

Križiak je jedným z mála pavúkov, ktoré si získali u ľudí istú náklonnosť. Prečo? Vysvetľujú to jeho nápadné siete, napnuté zvisle medzi konármi kríkov a plné dotieravého hmyzu, ktoré usilovný križiak polapal.
A ako križiak svoju korisť – hlavne lietajúce dvojkrídlovce – chytá? Usadí sa uprostred siete, alebo sa niekde nablízku uchýli do úkrytu a čaká. Ak sa pavučina začne chvieť, je to znamenie, že sa do nej zaplieta nejaká obeť, a pavúk vyrazí k nej.

(Dobroruka, Luděk a kol.: Pestrá príroda, )

  1. Určte druh vety podľa obsahu, členitosti a zloženia : Prečo?
    jednoduchá holá, jednočlenná slovesná, opytovacia
    jednoduchá rozvitá , jednočlenná slovesná, opytovacia
    jednoduchá holá, jednočlenná neslovesná, opytovacia
    jednoduchá holá, dvojčlenná slovesná neúplná, opytovacia

     

  2. Pozývame Vás na zasadnutie Rady rodičov, ktoré bude v utorok 23.6. 2017 o 16.00 hod. v triede 1.C .
    Aký slohový postup je použitý v ukážke?
    výkladový
    informačný
    rozprávací
    opisný

     

  3. Označte nominatív zámena k nej:
    nej
    ona
    ňu
    jej

     

  4. Na matike mi prvé dva príklady išli fajn, ale potom som to dodrvil.
    Vetu zaradíme k štýlu:
    odbornému
    umeleckému
    hovorovému
    administratívnemu

     

  5. Čo znamená skratka atď. ?
    a teda dúfam
    ale tak ďalej
    ako takto ďalej
    a tak ďalej

     

  6. Označte slová pravopisne správne napísané:
    v areáli, dva areály, dva symboly
    v areály, dva areály, dva symboly
    v areáli, dva areáli, dva symboli
    v areály, dva areáli, dva symboli

     

  7. Ktorý z básnických prostriedkov je určený nesprávne?
    recituje Sládkoviča – metonymia
    hviezdy sa smejú – personifikácia
    červené líčka – epiteton
    kvapky horúceho neba – prirovnanie

     

  8. Označte slovo so slabikotvornou spoluhláskou r:
    zoberie
    dozrelo
    vrch
    teraz

     

  9. Kde a v ktorom roku bola uzákonená spisovná slovenčina?
    v Hlbokom 1843
    v Senici 1783
    v Martine 1848
    v Trnave 1861

     

  10. Slová najkrajší a najdlhšie sú:
    3. stupeň prídavného mena pekný a prídavného mena dlhý
    3. stupeň prídavného mena pekný a príslovky dlho
    2. stupeň prídavného mena pekný a príslovky dlho
    3. stupeň príslovky pekne a príslovky dlho

     

  11. Označte slovný druh počiarknutého slova: "Kde rastú iba lišajníky.""
    spojka
    častica
    predložka
    citoslovce

     

  12. V ktorej z možností nie je frazeologická jednotka?
    Kto chce kam, pomôžme mu tam.
    Ideš na koberec ?
    Zapíš si to poriadne za uši !
    Povysávaj, prosím, koberec !

     

  13. Umeleckú literatúru delíme na tieto literárne druhy:
    dráma, tragédia, komédia
    poézia, próza, epika
    lyrika, epika, dráma
    poézia, próza, lyrika

     

  14. Označte pád a rod podčiarknutého slova: pomocou počítačov
    inštrumentál, mužský
    genitív, ženský rod
    inštrumentál, ženský rod
    genitív, mužský rod

     

  15. Určte podčiarknuté vetné členy vo vete: Otec začul jeho krik.
    podmet a prísudok
    podmet a predmet
    prívlastok zhodný a predmet
    príslovkové určenie miesta a prísudok

     

TEXT č. 2

Slzy Svätožizny

Keď umieral mocný kráľ Svätopluk, múdry panovník Veľkomoravskej ríše, pri nohách stáli jeho traja synovia Mojmír, Svätopluk a Predslav a pri hlave kráľovná Svätožizna.
Svätopluk zadíval sa na svojich synov a myslel na svoj ľud a svoju ríšu. Potom privrel trochu unavený zrak a pozdvihol pravicu na rozkaz. Nerozumeli hneď, čo rozkazuje kráľ.
Iba po chvíli pochopili synovia, že im otec prikazuje podať mu zväzok zviazaných prútov, čo ležal na drahom koberci.
- Polám! - podal prúty Svätopluk najstaršiemu synovi Mojmírovi. Mojmír netušil, prečo má prúty lámať, ale chcel splniť vôľu otca i skusoval prúty prelomiť, no nemal dosť síl.
Ani syn Svätopluk, ani Predslav neuškodili zväzku prútov. Vtedy kráľ Svätopluk rozkázal zväzok rozviazať a sám nalamoval prút za prútom, hoci mal ruky oslabnuté.
I povedal:
- Pokým budete svorní, bude stáť ríša a nepremôže vás nijaká sila. Keď vás rozviaže nesvornosť, zničí vás i slabá ruka.
A umrel mocný kráľ Svätopluk.

(Jozef Cíger Hronský: Slovenské povesti)

  1. Označte správnu definíciu povesti:
    Veľký prozaický epický žáner vyznačujúci sa voľnou štruktúrou, rozsiahlou tematikou, kompozíciou a umeleckými prostriedkami.
    Epický žáner, v ktorom prevládajú historické motívy, viaže sa k istému miestu alebo postave a v popredí žánru je dej.
    Epický žáner krátkeho rozsahu s jednoduchou fabulou a menšou intenzitou dramatickosti.
    Krátky epický žáner, ktorý má inotajný (alegorický) dej s mravným ponaučením.

     

  2. Ako sa volali Svätoplukovi synovia?
    Mojmír, Svätožizna a Predslav
    Svätopluk, Svätožizna a Predslav
    Mojmír, Jozef a Predslav
    Mojmír, Svätopluk a Predslav

     

  3. Označte antonymum k slovu rozkaz:
    príkaz
    zákaz
    odkaz
    povel

     

  4. Človek, ktorý je svorný, je:
    pozorný, s ohľadom na niekoho
    jemnocitný človek v správaní
    zhodný v zmýšľaní a konaní, jednotný
    prívetivý k ľuďom, srdečný a umný

     

  5. Čo odkázal Svätopluk svojim synom?
    Pokým budete svorní, bude stáť ríša a nepremôže vás nijaká sila. Keď vás rozviaže nesvornosť, zničí vás i slabá ruka.
    Pokým budete družní, bude stáť ríša a nepremôže vás nijaká sila. Keď vás rozviaže nesvornosť, zničí vás i slabá ruka.
    Pokým nebudete svorní, nebude stáť ríša a nepremôže vás nijaká sila. Keď vás rozviaže nesvornosť, zničí vás i slabá ruka.
    Pokým budete svorní, bude stáť ríša a nepremôže vás nijaká sila. Keď vás rozviaže svornosť, zničí vás i slabá ruka.

     

  6. Označte správne synonymum k slovu voľakedy:
    teraz
    včera
    niekedy
    akosi

     

  7. Označte slohový postup ukážky:
    rozprávací slohový postup
    opisný slohový postup
    výkladový slohový postup
    informačný slohový postup

     

  8. Určte slovesný spôsob, osobu a číslo slovesa polám!
    oznamovací spôsob, 1. osoba, jednotné číslo
    oznamovací spôsob, 2. osoba, jednotné číslo
    podmieňovací spôsob, 3. osoba, jednotné číslo
    rozkazovací spôsob, 2. osoba, jednotné číslo

     

  9. V ktorom slove je pravopisná chyba?
    detstvo
    svedectvo
    predčasný
    súčastnosť

     

  10. Určte umelecký prostriedok: mesiac smutno hľadí
    prirovnanie
    metonymia
    epiteton
    personifikácia

     

  11. Označte vetu podľa členitosti: Čítal zaujímavú knihu.
    dvojčlenná veta úplná
    dvojčlenná veta neúplná
    jednočlenná veta slovesná
    jednočlenná veta neslovesná

     

  12. Ktorá z možností obsahuje slovné spojenie s pravopisnou chybou?
    stríkovi priatelia, k husým pierkam
    pávie oko, líščí chvost
    hviezdoslavovský verš, Hviezdoslavova ulica
    rybacia polievka, nové obydlie

     

  13. Vyhľadajte jednočlennú vetu slovesnú: :
    Babička rozprávala príhody z mladosti.
    Mama varí obed.
    Celý deň ma pichá v boku.
    Zbojnícka mladosť.

     

  14. Vyberte prídavné meno, ktoré vzniklo skladaním:
    zemeguľa
    ekosystémy
    cudzokrajný
    druhý rok

     

  15. Ako sa nazýva veta medzi úvodzovkami?
    polopriama reč
    nepriama reč
    priama reč
    uvádzacia veta