Ukážka č. 1

Psy sa postupne vyvinuli zo skrotených vlkov asi pred 10 000 rokmi. Zdržiavali sa pri ľudských osídlach, kde nachádzali zvyšky potravy. Pre človeka sa stali pomocníkmi pri love zvierat a dokázali ho chrániť aj proti iným dravcom. Pes poslúcha človeka, lebo ho považuje väčšinou za vodcu svojej svorky.

(Biológia pre II. ročník osemročných gymnázií, str. 11)

  1. Označte skupinu podstatných mien podľa vzoru dub:
    psy, človeka, vlkov, rokmi, zvyškov
    vlkov, potravy, psy, rokmi, svorky
    vlkov, zvyšky, lov, psy, rokmi
    vodcu, vlkov, dravcom, psy, zvyšky

     

  2. Označte správne určenú poslednú vetu úryvku:
    jednoduchá holá veta
    jednoduchá rozvitá veta
    priraďovacie súvetie
    podraďovacie súvetie

     

  3. V ktorom slovnom spojení sa nachádza nezhodný prívlastok?
    zvyšky potravy
    zo skrotených vlkov
    proti iným dravcom
    pri ľudských osídlach

     

  4. Označte antonymum k slovu väčšina:
    zväčša
    menej
    najviac
    menšina

     

  5. Označte synonymum slova svorka vyplývajúce z textu:
    spona
    skupina
    spojka
    skoba

     

  6. Označte predložky vypísané z textu:
    pred, sa, za, pre, zo, pri
    zo, pri, aj, proti, za, pre
    zo, pred, pri, pre, proti, za
    pred, pri, asi, za, proti, zo

     

  7. Označte nominatív jednotného čísla slova zvyšky:
    zvyšok
    zvýšenie
    zvyšku
    zvyšky

     

Ukážka č. 2

Keď sa jašteričk- dostali na slnce, bl-šťali sa ako zlaté. Také jašteričk- Adam ešte nev-del. Nahol sa pozorne nad ne, ab- ich nesplašil a ab- zbl-zka v-del to čudo. Jašteričk- sa jednako poplašili a zm-zli pod skalou. Zm-zli, ale čosi zostalo za nimi. Adam pozerá na to a v-dí zlat- prášok. Vzal z neho trošku medzi prst-, či sa nem-li. No darmo si potom oči pretieral, bolo to zlato.

(Jozef Horák: Ako objavili štiavnické bane)

  1. Označte pravopisne správne napísané slová:
    jašteričky, blišťali, nevidel, aby, zblízka, zmyzli, zlatý, prsty, nemýli
    jašteričky, blyšťali, nevidel, aby, zblízka, zmizli, zlatý, prsty, nemýli
    jašterički, blyšťali, nevydel, aby, zblízka, zmizli, zlatý, prsty, nemýli
    jašteričky, blišťali, nevidel, aby, zblýzka, zmizli, zlatý, prsty, nemýli

     

  2. Označte básnické slovo:
    trošku
    nesplašil
    slnce
    zlato

     

  3. V ktorej možnosti sú všetky slová a slovné spojenia napísané pravopisne správne?
    Anglický občan, Sherlockove detektívky, angličtina
    angličan, stanica v Paríži, Angličtina
    Angličan, sherlockove detektívky, Francúzsky taxikár
    anglický občan, francúzsky taxikár, angličtina

     

  4. V ktorej možnosti sú podstatné mená, z ktorých každé sa skloňuje podľa iného vzoru pre ženský rod?
    maličkosť, detektívok, časti, stanice
    batožinu, maličkosť, odpoveď, stopu
    kníh, stanice, batožinu, časti
    odpoveď, stanice, stopu, časti

     

  5. V ktorej možnosti sú slohové útvary so spoločnými znakmi?
    poviedka, román, prívet
    výklad, odborný opis, príhovor
    umelecký opis, úvaha, vizitka
    správa, pozvánka, program kina

     

  6. V ktorej možnosti sú správne určené básnické prostriedky?
    belasý večer ako mäkké ruky mamy - vietor spánku - hviezdy sa cudne mrakmi zahalia

    prirovnanie, personifikácia, epiteton
    personifikácia, epiteton, metafora
    personifikácia, metafora, prirovnanie
    prirovnanie, metafora, personifikácia

     

  7. Ktorá veta je napísaná bez pravopisnej chyby?
    Nadrobno nakrájanú cibulu opražíme v menšom hrnci na rozpálenom oleji.
    Pridáme paradajkové pyré, zalejeme vodou, posolíme a vložíme klinčeky.
    Za občasného premiešania povaríme v prikritom hrnci asi pätnásť minút.
    Napokon polievku zahustíme maizenou ktorú pred tým vymiešame vo vode.

     

  8. Aký význam má slovo rozpumpovala v krátkej správe?
    Návštevníkov včerajšieho koncertu najviac rozpumpovala a primäla vlniť sa v rytme samby najmä ohnivá hudba, za čo hudobníkom ďakujeme.
    posilnila
    rozprúdila
    načerpala
    udivila

     

  9. Ktorá z možností obsahuje stupňovanie deja?
    Nemám rád, že ma miluješ, tak ma to mrzí.
    Buď ku mne trochu ľahostajná a trochu chladná!
    Zakazuj lásku, mraz ju, drv ju, nič ju!
    Len z kyprej pôdy pochybností nám láska rastie.

     

  10. Ktorá z nasledujúcich ľudových múdrostí je pranostikou?
    Komu sa nelení, tomu sa zelení.
    Keď netečie, aspoň kvapká.
    Margita muchám vrece rozväzuje.
    Po daždi zas slnko svieti.

     

  11. V ktorej z možností sú chýbajúce hlásky uvedené v správnom poradí?
    Vošiel do _atematického kabinetu _ákladnej školy v Záhumní. Onedlho stál pred budovou _olicajného zboru Slovenskej _epubliky. Potom kráčal po _lici obrancov mieru.
    M, z, P, R, u
    M, Z, p, R, U
    m, Z, p, r, u
    m, Z, P, r, U

     

Ukážka č. 3

21. 1. '17 10.55

Práve sme si vypočuli príhovor riaditeľa. Oznámil nám, že 7. februára bude v škole veľký ples, pretože škola oslavuje 35. výročie vzniku. Podľa mňa nám odpadne vyučko. Super!!!Každý má prísť v kostýme postavy alebo obdobia, ktoré má najradšej. Uf! Za čo pôjdem? A navyše – máme so sebou vziať aj dákeho spoločníka. Nemusí byť z našej školy. Tu teda vážne pohorím! Všetky baby si vezmú svojich chalanov a ja budem sama! Kto by mi mohol robiť spoločnosť? Patrik? To bude ťažké. Maťa by ma rovno zavraždila, Erika by ma vyfackala a bohvie, kto by mi ešte čo urobil. Takže nič. Lukáš? Ten by ma uslintal na smrť. Alebo by sme sa šťavnato pohádali. A Simona by ma ukameňovala. Žeby Rišo? Možno by som sa mohla opýtať. Alebo... Belko?

(Zuzka Šulajová - upravené)

  1. S kým by sa hrdinka príbehu na plese poškriepila?
    s Patrikom
    s Lukášom
    s Erikou
    s Rišom

     

  2. V ktorej z možností sa nachádza metafora?
    tu vážne pohorím
    vziať so sebou spoločníka
    na mňa všetci zízajú
    osvetľujú ma reflektory

     

  3. Ktorý slohový postup je použitý v ukážke?
    výkladový
    informačný
    opisný
    rozprávací

     

  4. Aký literárny žáner predstavuje ukážka?
    novelu
    reportáž
    tragédiu
    denník

     

  5. V ktorom zo slovných spojení z ukážky nedochádza k spodobovaniu?
    práve sme si vypočuli
    veď aj to je spoločník
    vyučko nám odpadne
    teraz si viem predstaviť

     

  6. Ktorý slovný druh sa nenachádza ani v jednej z nasledujúcich viet?
    Lietadlo bezpečne pristálo na letisku. Hurá! A priatelia nás naozaj navštívili
    častica
    príslovka
    spojka
    citoslovce

     

  7. Deti v zime kŕmia sýkorky a vrabce. Vo vete sa nachádza:
    viacnásobný podmet
    rozvitý podmet
    viacnásobný predmet
    rozvitý predmet

     

  8. Pozrel som pod korunu stromu a našiel korunu pre šťastie. Ako nazývame zvýraznené slová?
    antonymá
    opozitá
    synonymá
    homonymá

     

  9. Ktorý znak nie je charakteristický pre baladu?
    gradácia
    šťastný koniec
    zdrobneniny
    zhustený dej

     

  10. Rým je:
    zvuková zhoda slabík na konci veršov
    jeden riadok básne
    rovnaký začiatok veršov
    mesto v Taliansku

     

  11. Vyhľadajte jednočlennú vetu slovesnú:
    Babička rozprávala príhody z mladosti.
    Seď!
    Vonku sneží.
    Zbojnícka mladosť.

     

  12. Označte slovo, ktoré má predponu:
    medzi konármi
    dvojkrídlovce
    chitínový
    vypustiť